lördag 8 mars 2014

tvåtusentolv


Idag är det internationella kvinnodagen - en så himla viktig dag men som många tycker är onödig och idiotisk. Men anledningen till varför den är viktig är för att alla människor måste inse att länder som har kommit långt med sin jämställdhet inte ens är helt jämställda. Många anser att Sverige är jämställt men faktum är att vi inte alls är jämställda.
På massor av bloggar och nätverk skrivs det om kvinnor idag och det är inte och har aldrig varit för att få kvinnor att ha mer makt än män. Att göra patriarkatet till ett matriarkat (ordet matriarkat finns förövrigt inte ens i min dators ordlista). Det är ju för att vi som föddes med livmoder, vagina, blygdläppar osv ska ha exakt samma förutsättningar i livet som de som föddes med penis och testiklar. Har vi verkligen inte kommit längre än att bestämma folks värden och vad de har rätt till p.g.a olika kroppsdelar?! Det är absurt.
Sverige är ett land som kommit längre i att vara jämställt, men vi är inte i närheten av framme.

Jag tänker inte låta mig förminskas för att jag är kvinna.


Det jag tänkt mycket på idag är i alla fall hur många säger "grattis på kvinnodagen!". Läste det nånstans och tänkte hmm varför säger vi grattis? Läste sen en skitbra status av en bekant på facebook som var så klockren. Och här finns en länk från P3 när Nanna funderar på uttrycket. "Som att säga grattis till en hiv-smittad på Världsaidsdagen". Sant sant sant.

Ett sånt här inlägg är ju så viktigt och jag är inte en av de personer som kan allt det där viktiga så istället tycker jag ni ska klicka er vidare på dom här länkarna!
En debattartikel om jämställdhet.
Sandras pinterest med massa bra bilder.
Min feminism-pinterest.
Sandras peppiga bildinlägg idag.
Jennifers inlägg om kvinnor och feminism.
P3 lyfter fram fittan!
Hannas asbraiga inlägg om sägningar som fan inte borde sägas alltså.

(p.s var upptagen ca hela dagen med skolgrejer så vi låtsas att jag hann publicera detta igår, skrev faktiskt nästan hela på morgonen)

/It's the international women's day today and here's a bunch of links to pinterests and blog posts about this day, feminism and women. What i've thought about today is why we say congratulations to women on this day. Because it's not a day to congratulate! We acknowledge the fact that women still don't get as high salary as men, that women get married against their will in some countries, that girls are suppose to act a special way etc etc etc. I'm so sick and tired of this patriarchy. Let's crush it now.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar